Frp mister folket

De var i ferd med å bli et folkeparti. Men oppførselen i regjering hindrer vekst. Er det svak strategisk planlegging eller har de bare vært seg selv for mye?

Da Fremskrittspartiet gikk inn i regjering den 16. oktober 2013 var det en drøm som gikk i oppfyllelse for mange. Partiet som gjennom flere tiår var en borgerlig juniorpartner og et politisk mobbeoffer hadde endelig fått den makten de hadde jobbet for i lang tid. Og ingen hadde drømt mer eller jobbet hardere enn Carl I. Hagen. Mer om ham senere.

Mange trodde at partiet skulle inn i regjering allerede i 2009, da partiet i året før valget var helt oppe i 30 prosent oppslutning. Men med et svakt Høyre og litt for få venner selv på borgerlig side ble det med håpet. De endte likevel opp med godt voksne 22 prosent og var landets nest største parti. Om lag det samme som i 2005, men da med ennå færre venner og et ennå svakere Høyre.

Prosessen frem mot 2013-valget var preget av en form for profesjonalitet som man knapt har sett fra Frp tidligere. Dels på grunn av sin størrelse og dels på grunn av en mer diplomatisk tilnærming til andre partier. Siv Jensen har et noe annet forhold til strategi enn sin forgjenger Hagen, og derfor kunne partiledelsen og stortingsgruppa gjennomføre en mer dempet og stueren form for maktstrategi enn tidligere. Dog, alt er relativt.

Med et langt større fokus på samarbeid var Frp i stand til å skape en ganske annen form for tillit rundt seg. At selv Venstre og KrF til slutt valgte å støtte dem er til en viss grad et resultat av dette, selv om det fortsatt også er en aldri så liten gåte. Og etter alt og dømme også en katastrofe for Venstre, som neppe skåler over egne strategier.

Med signaturene til Høyre, Venstre og Krf kunne det tidligere aggressive opposisjonspartiet ta fatt på en ny hverdag som voksen, ansvarlig og handlekraftig. Den nye hverdagen varte dessverre ikke lenge. Ikke før var statsrådpostene fordelt, så begynte Frp-erene å vise sitt sanne jeg. På lang sikt kan det ha store konsekvenser for partiet. Det er mye som tyder på at de gjennom å være seg selv på sitt aller småligste skaper et glasstak for seg selv. Det er nok lenge til vi ser partiet opp mot 20 prosent igjen.

Profesjonaliteten og modenheten forsvant som dugg for solen i oktober 2013. Anders Anundsens adferd alene ville være nok til å skitne til inntrykket. En kunnskapsløs justisminister er sjelden en god idé, men koblet med iver og arroganse blir det stygt. Hans forhold til presse kunne til tider minne om det vi ser hos Donald Trump. At han i sin tid også brant Tønsberg Blad fordi han mislikte noe de skrev forteller nok noe om hva slags forhold han hadde til ytringsfrihet og presse.

I arvtageren Per Willy Amundsen har Frp løftet frem en justisminister som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer. For ordens skyld: det er helt legitimt, men også noe spesielt. Desto mer spesielt er hans påstand om at klimapolitikk «brukes for å gjennomføre sosialistisk politikk.» Konspiratorisk er neppe en egenskap man ønsker seg hos øverste justismyndighet.

Justisministeren er ikke kun opptatt av klima, han er også opptatt av at det er «unaturlig» å flagge på samenes nasjonaldag. Han mener at å følge FN er «tilnærmet slaveri» og han «frykter for at et nytt korstog blir nødvendig.» I likhet med Anundsen har han heller ingen stor mediekunnskap. Senest i 2017 ville han boikotte avisa Nordlys.

I Solveig Horne fik vi en likestillingsminister som mente at gutter og jenter har like mye ansvar for voldtekter, som ville legge ned Likestillingsombudet og kutte pengestøtte til homoorganisasjoner. Hennes mest sjarmerende uttalelse var kanskje likevel at «Transpersoner 
må inn under 
pasientlovgivningen. Det er der de hører hjemme.»

Som Olje- og energiminister hentet de etterhvert inn den overgrepsmistenkte Terje Søviknes. Eller som han selv sa det da han misbrukte sin lederrolle overfor en 16-åring. I de fleste partier ville nok karrieren være over ved slike overtramp, men flere i Frp-ledelsen har helt siden hendelsen alltid ønsket ham tilbake på scenen. Nå fikk de viljen sin.

Så har vi selvsagt Sylvi Listhaug. Rent politisk er det lite hun foretar seg som er spesielt oppsiktsvekkende. Men språket hun velger å bruke er såpass provoserende og til tider såpass løgnaktig at det bidrar til en tilgrising av den offentlige debatten. Det skal innrømmes at enkelte av de mange kranglene hun ender i har vært underholdende. Det hjelper lite. Når historien om Erna Solberg skal skrives vil Listhaug neppe huskes for politikk, men for skitne angrep på motstandere og hyperaktiv bruk av sosiale medier.

Det er strengt tatt ikke mye Frp har gjort rent politisk som vil hefte ved dem alvorlig. Det som derimot har preget regjeringsperioden er en retorikk og en holdning til omverden som ofte vitner om både mangel på folkeskikk og respekt for andre meninger. For ikke å si folkeslag. Mye av adferden kan minne om Donald Trump og Sarah Palin, som kombinerer store ord med lav kunnskap og null respekt.

Man kan gjerne si at Frp har vært et friskt pust. Det er ikke helt usant. Noe av oppførselen kan være befriende satt opp i mot en tradisjonell grå og byråkratisk  adferd. Det hjelper lite, for det partiet egentlig bidrar til er å svekke folkets oppfatning av forvaltning og regjering.

Slik oppførsel fenger muligens hos hardcore-fansen, men det treffer heller dårlig utenfor denne smale kretsen. At de gikk rett i SV-fella og satte lederen sin i Finansminister-posten var også muligens en uklok avgjørelse. Som pengesjef har du stor innflytelse og høy status, men også vesentlig mindre spillerom i offentligheten. Det kan ha kostet SV dyrt, vi får se hvor mye det koster Frp.

Likheten mellom SV og Frp slutter ikke der. Der SV presterte å skyve ut sin gamle helt Erik Solheim under uverdige omstendigheter, maktet Frp å holde Carl I. Hagen helt utenfor regjering. Det er forståelig at han kunne oppleves som truende for Jensen og andre i ledelsen, men personlige kan enkelt reguleres gjennom avtaler og posisjoner. Carl I. Hagen er en av norsk moderne histories mest effektive politikere, med en evne til kommunikasjon som overgår de fleste. Å ikke benytte seg av ham når det endelig gjelder fremstår amatørmessig.

Frp hadde sjansen. Med en mer høflig og statsmannsaktig adferd kunne de bygge videre på den brede, folkelige appellen de hadde brukt årevis på å bygge opp. Den sjansen er antagelig brukt opp for denne gang, og sjansen for samarbeid har blitt redusert. Partiet har redusert seg selv fra bred og folkelig til et smålig nisjeparti. 

Der de over tid bygget opp et image som et sosialt bevisst parti og et parti for minstepensjonister står de idag til tider frem som et ensaksparti. Frps engasjement i innvandringsspørsmål har muligens vært historisk viktig for Norge, men da som et opposisjonsparti som stiller gode spørsmål til makten. I posisjon faller partiets retorikk ofte igjennom, og i en tid der den politiske enigheten i innvandringsspørsmål er tilnærmet total lyder den påfallende hul.

På mange områder har Frp klart overgangen fra opposisjon til posisjon forbausende dårlig, og enkelte av deres statsråder risikerer å huskes mer som underholdningsartister enn som politikere. Men det var alltid en risiko med et parti der identiteten til de grader er knyttet til det å være imot «eliten». Opprør gjør seg godt når du er underdog. Det gjenstår å se hvordan de takler en valgkamp i motvind, der det meste av den tradisjonelle Frp-retorikken antagelig kun vil slå tilbake på dem selv (gitt at de selv sitter med makten). Det krever omstilling, og det blir spennende å se om Jensen og co. er i stand til å overraske.        

Gjennom sin adferd har de antagelig skapt et glasstak for seg selv. Spørsmålet er om Frp faktisk har hatt en strategi for regjeringsperioden eller om de bare har vært «seg selv» litt for mye. Begge deler fremstår som uegnet.

28 kommentarer

Owain

15.08.2017 kl.16:44

Jeg hadde tatt Frp mer alvorlig om de hadde tatt ansvar for sin egen politikk isteden for å skylle på alle andre.

Virker som de og Frp velgere tror der er venstresiden som avgjør Frp sin politikk.

Bare Per

15.08.2017 kl.16:56

Hvafornoe? Har FrP'erne sluttet å gå i grilldress og høre på Gluntan og DDE? Slenger de ikke lenger en Grandiosa på grillen og skyller den ned med öl smuglet over svenskegrensen hele sommeren gjennom? Hvis nei, hvordan kan du da hevde at de ikke er folkelige? Det er jo dette som er selve definisjonen på folkelighet, og der har FrP høyest treffprosent av alle norske partier. Og ingenting er bedre enn å gjøre akkurat som no one but Donald Trump, DER har i hvert fall FrP truffet jackpoten mer enn noen gang.

bjørn bråthen

15.08.2017 kl.17:26

Tydeligvis ikke noe tilhenger av FRP du. Jeg synes S. Jensen har hatt et meget godt grep om sitt departement denne perioden og Listhaug fremstår meget tydelig som en dyktig politikere på sitt felt og vi ser en regjering som har fått kontroll på innvandringen. Hva det koster FRP, vel dagens Norstatsmåling gir en pekepinn der FRP får en oppslutning over valgresultatet fra 2013. I samme måling AP faller 5,9 % og havner på en oppslutning på 27 %. Neste artikkel Mathiesen kan handle om hva AP gjør feil ??

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.18:20

bjørn bråthen: teksten handler ikke om frps politikk, men adferden i regjering. Hva ap oppnår på enkeltstående målinger har ikke særlig mye med saken å gjøre. Glasstaket jeg skriver om ligger omtrent der de ligger nå, og husk at 2013-tallene var vesemtøog svakere enn både 2005 og 2009

Reinert Skolmen

15.08.2017 kl.17:35

Du - som representerer "mental helse", burde vel faktisk være fri for politisk føring? Burde ikke de som holder taket over mange - holdt deg for god til å ri den høye hvite sosialistiske hest? Eller, er det for vanskelig å sitte midt i en valgkamp - å føle at de onde blå skal igjen få lede landet? Jeg gir blanke faen i hele Frepperpartiet - men, det byr meg uendelig imot - dette frøet med at - dere - sosialister, er selvutnevnte bedre mennesker!

Flott - nå har du fått med at du hardcore klimatilhenger, og - selvsagt - ypperste trell innen innvandring. Det hele er jo hva de fleste organisasjoner og mennesker som løfter hverandre opp til den indre krets - hvor dere klapper hverandre på skulder og søler ut onanerende klappsalver for hverandre! Det er vel ikke få mennesker innen den indre sirkel av eliten som vil gi deg gode skussmål og videre applaus - hurra for deg!

Det er kun en mening som skal telle og gjelde - vi har fått det med oss nå: Alt av klima er menneskeskapt, det har aldri vært forandringer før. Og jada - vi må ha mest mulig åpne grenser og slippe alle inn til vårt land - ikke sant?

Faen ta alle de onde blåblå - disse som skulle være av en annen mening. Selvsagt feil mening ...

Så, hva var poenget med dette skrivet? Selvsagt en egoistisk selvopphøyende oase for å ri videre sammen med de rette mennesker. Passende at det kom midt i valgkampen - kanskje det blir mer støtte fra de røde riktige av slikt?

De får glede dem til neste hurra for deg samling - med den indre sirkel som skriker om å bli sett for å føle seg selvgod og høy på de riktige eneste ene meninger!

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.18:03

Reinert Skolmen: anbefaler å sjekke hva jeg har skrevet tidligere før du kommer med sånne tøvete påstander.

johannes taranger

15.08.2017 kl.18:25

Det må da være bittert for Mathiesen å få servert dagens siste meningsmåling som gir FRP over 16 % på meningsmålingen. Uff,da ,Mathiesen. Var ikke dette litt surt for deg da ?? Etter fire år i regjering har Frp ikke falt nevneverdig, i motsatt til SV som hadde et dramatisk fall ved siste Stortingsvalg. Så at du sammenligner Frp med SV er med all respekt helt feilslått. Kanskje mange som stemmer Frp liker fargerike politikere som tør si hva de mener istedet for å bli en del av den korrekte politiske elite ? Jeg tror og håper inderlig ikke at Frp faller i den grøfta til en grå eminense som ikke tør stå for sine meninger. For høflighetens skyld ! Jeg gir honnør til Sylvi Listhaug som tør si fra på en tydelig og politisk ukorrekt måte, tross all motstand hun har måttet tåle. Stå på Sylvi. Du har mange som stemmer på deg for at du bare er deg selv. Det vil jeg heller kalle for folkelig, heller enn å være politisk korrekt som Mathiesen tydeligvis ønsker partiet skal være. Mener du da at samtlige politikere utenom Frp er perfekte i og med at du ikke kommer med kritikk av noen andre. Burde ikke ditt innlegg være en aning mere nyansert og balansert. ? Jeg tror det !

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.19:12

johannes taranger: neida, var klar over målingen dette ble publisert, det har ikke stort å gjøre med innholdet her. Enkeltstående måling på nivå med forrige valg er ikke noe spesielt, og forrige valg var i tillegg en stor nedtur for partiet i forhold til 2005 og 2009. Glasstaket jeg skriver om omtrent på dagens nivå (tror jeg). Du har rett i at Listhaug har stor støtte, men mitt poeng er at denne relattivt ekstreme formen for politisk språk og sverting av motstandere antagelig skyver mange velgere unna. Der Frp tidligere stjal velgere fra både høyre, krf, ap, sp og venstre så tror jeg "markedet" har blitt mindre og smalere nettopp ved å oppføre seg såpass ytterliggående.

Geir

15.08.2017 kl.18:41

Jeg synes "adferden" i regjering har vært helt grei. At man har sittet i mindretallsregjering har gjort saken mye vanskeligere. Slike som deg og opposisjonen (inkl de såkalte støttepartiene) klager i media på at Frp ikke får gjennom sakene sine etter at de selv har stemt i mot sakene i Stortinget. Når argumentasjonen imot ofte har gått på "retorikk", ja da er det ikke mye hold i det.

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.19:15

Geir: Oppførsel og retorikk betyr svært mye, det er ikke bare glasur. Og frps oppførsel har altfor ofte vært på grensen til det pinlige, og noen ganger over.

henning

15.08.2017 kl.18:54

nei, når alle i norge er på vei til å bli arabere, pakistanere og afrikanere.. med egne kulturer.. ja da blir kristne verdier, og det som er norsk mindre folkelig....

det er forkastelig og kvalmt at så mange i norge synes dette er greit....

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.19:14

henning: tror med all respekt at din oppfatning av Norge er langt bortenfor virkeligheten.

Mustapha M

15.08.2017 kl.20:22

Apropos "løgnaktig språkbruk" og "tilgrising av debatten" - Erik Solheim var utviklingsminister fra Stoltenberg 2 tiltrådte i oktober 2005. Det har du tydeligvis heller ikke fått med deg

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.20:57

Mustapha M: Det var en stygg glipp fra min side, takk for påpekningen.

Stig Gyllensten

15.08.2017 kl.21:11

Gleder meg til Mathiesens anekdote om Gahr Støre sine mangler og feiler. For den kommer vel eller....? Når Mathiesen lirer av seg denne triaden burde han for å balansere gjøre lignende om Ap sin leders mangel på moral og stadige løgner han blir tatt i. Gleder meg.

Anlov P. Mathiesen

15.08.2017 kl.21:21

Stig Gyllensten: I likhet med andre her kjenner du ikke til meg som skribent. Da ville du vite at jeg har skrevet om Støre ved flere anledninger. Meget kritisk.

Ikke alle er bundet til den ene eller andre fløyen i politiske spørsmål, det finnes faktisk de som er i stand til å gjøre vurderinger i alle retninger. Om vurderingene er gode eller ikke får være en helt annen diskusjon.

Cecilie_M

15.08.2017 kl.21:58

Med all respekt og melde Anlov! Jeg skal ikke på noen måte være bastant om FRP "mister" deler av folket eller ei på grunn av språkbruk og retorikk, men jeg tror faktisk det helt motsatte kan skje! De vil heller får økende oppsluttning blandt folk flest! Da fortrinsvis på grunn av Listhaugs innsats (og retorikk) og klare tale vedrørende innvandring ikke minst den ikke vestlige og utfordringene rundt dette. Listhaug kan anklages for og være populistisk, som jo oversatt betyr noe sånt som "mistillit til det eksisterende politiske system eller den politiske eliten, og lovpriser «folk flest» sin sunne fornuft" (Her kommer Listhaug inn som lytter til folkebekymringen) . Vi kan vel være enige om at folks mistillit av den politiske eliten er kraftig økende, og at folks bekymring for hvordan Norge og europa vil "se ut" om en generasjon eller to hvis flyktninger og migrant strømmen med totalt andre verdier og ideologiske overbevisninger vil fortsette å øke og tillta til Norge som jo mange forskere på området migrasjon og folkeforflyttninger fra ikke vestlige land spår det vil gjøre, og som bekymerer folk mer og mer! Så hvis det er et parti som treffer "spot-on" hva gjelder denne bekymringen og som er en sak som opptar "folk flest" så er det FRP. Man kan like eller ikke like at Listhaug/FRP "vinner folket" med denne saken, men hvis det er en realitet!! Ja så er det, det.

Jeg er i grunn nesten overasket over at ikke flere av de andre partiene "drar jeksler" på denne økende bekymringen i det brede folkelag, men i stedenfor lar de FRP ha monopol på denne saken som eneste parti!!

15.08.2017 kl.22:29

Det er delte meninger om FRP er folkelig eller ikke. Det er imidlertid ingen tvil om at FRP er mer folkelig enn RØdt og SV det viser gallupen. Så enkelt er det.

Mathisen forkludrer og tåkelegger kjensgjerninger, med rot i sintankegang.

strike

15.08.2017 kl.23:49

"For ordens skyld: det er helt legitimt, men også noe spesielt. Desto mer spesielt er hans påstand om at klimapolitikk «brukes for å gjennomføre sosialistisk politikk.» Konspiratorisk er neppe en egenskap man ønsker seg hos øverste justismyndighet."

Vel, når alt rundt klimapolitikken er en konspirasjon, er det selvsagt utrolig viktig å påpeke det!

Klakk

16.08.2017 kl.00:40

Vel, Jonas i rødrutete skjorte for å se ut som noe fra arbeiderklassen, fanger ihvertfall ikke meg. Min far jobbet i jern-og metallindustrien. Han brukte ofte rutete flanellsskjorter, husker jeg.

Jonas Gahr Støre sin befatning med jern-og metallindustrien er arv ....Jøtul.

Stein

16.08.2017 kl.07:43

FrP må være glad for at de ikke får gjennomført sin politikk! De har på programmet sitt null formuesskatt, ingen bompenger, reduserte avgifter på alkohol/tobakk/bensin, lavere inntektsskatt, redusert dokumentavg., etc, etc. Når dette ikke er gjennomført (de skylder på sine samarbeidspartier) og vil dermed spare titalls milliarder, så skulle man tro at regjeringen badet i penger. Men neida, til tross at mange av budsjettpostene ikke er gjennomført, så må regjeringen dra inn store beløp fra oljefondet. Merkelig at ikke noen konfronterer dem med dette!

Bengt

16.08.2017 kl.08:09

A.P. Mathiesen.

Ditt falske ordgyteri og løgnpåstand mot dine politisk motstander avslører bare din egen agenda. Det er bare å konstatere at dette var et snedig innlegg i valgkampen, og enda et klønete forsøk på å sverte høyresiden i norsk politikk.

Du fremstår mer som "komiske Ali" når du i denne sterkt subjektive artikkelen også hevder å vært "meget kritisk" til Jonas G.Støre.

Staleg

16.08.2017 kl.08:42

På 90 tallet ble Frp's død varslet sånn ca 1 gang i uka av ekspertkommentator Arne Strand i Dagsavisen.

Spesielt husker jeg godt hvordan avisene skrev om møtet på Godlia kino rett før valget i 1995 - et valg hvor Frp gjorde et solid hopp oppover.

Det komiske med journalister er jo at de aldri har rygg til å vise hvor de tok feil, og yrkesgruppen verner jo om sine egne råtne egg som om de var laget av gull, i god sosialistisk ånd.

Heldigvis har vi internett og fb, som sikkert mange av de overnevnte gremmes fælt over. For der blir jo de skråsikre skivebommene deres utstilt til spott & spe i en passende ironisk tone ganske jevnlig.

Å smake vår egen medisin innimellom har vi alle godt av. Det er faktisk ganske oppdragende.

Nå er heller ikke jeg en ubetinget fan av Frp, eller politikere som tror på konspirasjonsteorier.

Frp har skuffet mange kjernevelgere, men kanskje ikke mest på de sakene du nevner.

At Sylvi Listhaug farer med løgn har jeg ikke fått med meg. Når skjedde det?

Bengt

16.08.2017 kl.09:14

Stein.

Det som er merkelig (eller kanskje ikke) er at du enda ikke har fått med deg hvordan Norge har blitt er bedre land for de fleste borgerne.

jeg kan fortelle deg at denne Regjeringen aldri har "badet i penger". De må hele tiden være meget forsiktige og prioritere hva vår skattepenger skal brukes til av viktige formål.

Bare som et eksempel på hva de nå står foran av økonomiske utfordringer : Voldsomme milliardbeløp må i fremtiden brukes på ta i mot, og utdanne våre nye asylsøkere før de eventuelt kan gi noe tilbake til vår felles statskasse.

Dagens Regjering satser nå stort på det katastrofale etterslepet på transport og veier fra den tidligere regjeringen.

De bruker nå svimlende en BILLION (1000 milliarder) kroner på vår infrastruktur. Da må de nødvendigvis dra inn store beløp fra oljefondet for å greie dette.

Du må gjerne komme med sterke synspunkter om regjeringens skattepolitikk og klokere forslag om å forvalte vårt oljefond,- enn det å bruke vår oljerikdom på infrastruktur innenlands.

Anne K.Hansen

16.08.2017 kl.13:22

Hetsen og hatet mot Frp fra de venstrevridde er krampaktig på topp. Det er ufattelig slitsomt med all sytingen fra venstresiden. Det klages,fordreies,fornektes og hates. Hodet stikkes langt ned i sanden for å unngå sannheten og den virkelige verden som folk flest lever i. Venstresiden med sin fornektelse av virkeligheten gir grobunn for bråk,rasisme,hat osv.

Det er ekstremt med all skittkastingen og hetsen mot Listhaug og Frp. De skal tynes for at det er Frp og Listhaug, at de er realistiske og sier sannheten men det forteller mere om hvor virkelighetsfjerne venstresiden er. Liker ikke ordet hate, -det er ett misbrukt ord fra venstresiden og media, som skittkasting mot de som ikke er enige med dem men det slår tilbake mot dem selv. Det venstresiden gjør er regelrett hatkampanjer mot de som er virkelighetsorienterte men de ser det beklageligvis ikke selv. Det er skremmende.

Listhaug gjør en fantastisk jobb for landet og borgerne. Listhaug er fremtidsrettet og sier det slik det er, det liker ikke venstresiden men det liker folk som ser den virkelige verden. Listhaug er den mest oppegående politikeren Norge har. Det er utrolig at det er mulig å bli hetset for å være fremtidsrettet,realistisk og holde seg til sannheten samt gjøre det beste for landet og folket. Å være realistisk og fremtidsrettet betyr ikke å spre løgn,hate,være rasistisk osv som venstresiden dessverre tror. Venstresiden har nok galskap å feie for egen dør, -de kan begynne med seg selv!

Listhaug og Frp ser innvandringsproblematikken. Innvandringen er ikke bare fargerik den er også ett stort problem for landet,folket og samfunnene,-det kan vi ikke lukke øynene for.Det er ikke rasistisk som venstresiden kaller det men en realitet som må tas høyst på alvor. Skal landet og samfunnene fungere i fremtiden må vi ha Listhaug og Frp. Innvandringspolitikken til Ap,krf,venstre,Sv m.fl sørger for at vi i høyeste grad trenger Frp og Listhaug, nå og i fremtiden!

Det var jammen på tide og høyst på sin plass at noen stilte spørsmål til imamer samt fortalte Hareide med flere at det de driver med er forkastelig/sleike imamer oppetter ryggen. At noen skaper bråk av sannheten kom ikke som en bombe,ikke blir de ferdige med det heller. Virkelighetsfjerne politikere med hodet i sanden ser og hører vi resultatet av i hele Europa. All skremselspropaganda om Frp og Listhaug slår en dag tilbake på hetserne! Tidenes valg for fremtiden og våre barn er om hjørnet. Stå på Listhaug og Frp.

Bonzibuddy

16.08.2017 kl.14:27

Det er svært befriende at Frp evner å kalle en spade for en spade. Selvsagt politisk ukorrekt og vanskelig å takle for sånne som deg, men for meg er det prikken over i'en oppi det hele. Listhaug as president!

Stig E

16.08.2017 kl.19:31

Frp er de eneste som er interessert i å bygge Norge - AP og venstresiden skal frelse verden og utpekt Norge til "verdens rikeste land" og vårt bitte lille land til "moralsk stormakt".

Det er naturligvis fordi en del fra eliten i Oslo (les AP) kan få gode stillinger og feite jobber i diverse internasjonale organisasjoner. Og vi betaler regninga!

Frp har gjort en fantastisk jobb i regjeringen og det bygges veier og jernbane som vi aldri har sett maken til tidligere. Ingen på venstresiden orker å snakke om denslags trivialiteter - pengene vokser jo på et stort tre i en statlig hage og det er bare å hyle og plukke. Deres venner og venninner i norsk presse sørger for påfylling. Resten av tiden bruker de til å spre hat og stigma mot Frp.

Og Frp demmer opp for masseinvasjon av kulturer som ligger 500 år bak vår egen, men som venstresiden ikke våger å ta oppgjør med.

I år blir det Frp som får min stemme - og jeg er stolt over det!

Bengt

17.08.2017 kl.11:58

Riktig. Venstresiden i Norsk politikk misbruker sitt mandat og politiske plikter med heller å kritisere, spre løgn og fremme rasismebeskyldninger.

De lyver / vil ikke snakke om, / eller underslår glatt de enorme kostnader innvandringen / asylindustrien faktisk belaster vår felles økonomi .

De ønsker heller ikke å belyse den økonomiske viktigheten av hva 10% av våre rikeste borgere faktisk betyr for landets rikdom.

Ap ønsker heller ikke å diskutere / belyse hvor mange tusen nye arbeidsplasser som blir skapt takket være disse få rike borgerne. Fakta er at denne sterkt kritiserte lille gruppen mennesker alene står for ca 40% av skatteinntektene til statskassa.

Rimi-Hagen blir kritisert og anklaget for skatteflukt når han flytter en del av sin formue til utlandet. Faktum er at Hagen står for store skatteinntekter til staten, og samtidig skaper enormt mange arbeidsplasser. Dette er borgere som også betaler sin skatt. Hagen alene betalte ca 200 mill i skatt til statskassa.

Utakknemlige Ap fortsetter allikevel å klage, nå over Hagens disposisjoner ved å føre en del av sin formue til utlandet. Straks var Ap der med sin falske syting om de "tapte milliardet til staten".

Gamle Henrik Ibsen var en vidsyn mann når han lanserte den berømte setningen: "evig eies kun det tapte"...

Skriv en ny kommentar

hits